Galerie
Exposities
Kunstenaars
      Alfonso Alzamora
      Frans Bianchi
      Lux Buurman
      Paul Ceulemans
      Jesus Curia
      Monica van Dael
      Guus van Eck
      Mickey Eskimo
      Marijke Gemessy
      Marti de Greef
      Gustavo Diaz Sosa
      Gerard 't Hart
      Huang Yao-Tang
      Ger Jansen
      Daphne Jansen
      Jos van den Berg
      Thomas Junghans
      Lieuwe Kingma
      Kim Kroes
      Jacqueline van der Laan
      Nicolas Lavarenne
      Jeanette Lotz
      Marcella Maltha
      Laurent Martin
      Arthur Meijer
      Adriana Meijer
      Helma Michiels
      Francois Millon
      Jacinto Moros
      Neige
      Berenice Noordam
      Norbert André de la Porte
      Volkert Olij
      Ab van Overdam
      Jan Pater
      Glenn Priester
      Annemieke van Rosmalen
      Cees van Rutten
      Mike Schuijt
      Albert in 't Veld
      Paul Wiggers
      Feng Zhongyun
Stockshop
Lijstenmakerij
Beeldentuin
Studio
Contact | Route

Volkert Olij

Wat maakt het werk van Volkert Olij zo fascinerend? Waarom is het niet vergelijkbaar met enig ander werk van welke stillevenschilder dan ook? Dat ligt zeker niet alleen aan de techniek van de schilder, hoewel die ‘meesterlijk' is. Nee, hier is sprake van het aloude ‘het gehele schilderij is meer dan de som der geschilderde voorwerpen'. Een voorzichtige analyse.

Olij werkt met een heel beperkt palet, met heel weinig kleuren. Geen uitbundigheid, maar uiterste concentratie. En hij zoekt niet naar lieflijke tafereeltjes met mooie voorwerpjes, vruchten, bloemen. Olij: "Ik werk heel bewust met simpele, strakke, geometrische vormen; in mijn werk zul je zelden organische vormen vinden. En die eenvoudige, geometrische vormen moeten in een ‘strenge' compositie één geheel vormen; samen als het ware één nieuwe vorm creëren, waarbij deze totale vorm èn de restruimte eromheen even belangrijk zijn." Hij merkt vervolgens nuancerend op: "Het is omgekeerd overigens niet zo dat ik elk strak gevormd voorwerp geschikt vind; een voorwerp is voor mij pas interessant, als het èn qua vorm èn qua doorleefdheid voldoet. Ik ben daarom altijd op zoek naar ‘nieuwe' oude materialen. Mooie flesjes met een zweem van matheid die de leeftijd verraadt, prachtige kommetjes met craquelé, licht gedeukte oliekannetjes, noem maar op. De ‘huid' van een voorwerp is voor mij net zo belangrijk, als de vorm."

Stilte
Op de ezel staat een schilderij van één enkele kom. Olij: "Evenals in mijn composities, probeer ik ook enkelvoudige voorwerpen zichzelf te laten overstijgen. Voor mij gaat het niet primair om de techniek of het onderwerp. Ik wil boven alles een bepaalde sfeer creëren. Een sfeer van uiterste concentratie en rust. Eigenlijk vormt ‘stilte' zowel mijn belangrijkste grondstof, als mijn belangrijkste doel."

De modernen
Hoe verhoudt Volkert Olij zich tot de ‘moderne kunst'? Olij: "Mijn werk zou niet in deze vorm bestaan, als ik me niet al heel erg lang zou hebben verdiept in contemporaine meesters. Ik heb grote bewondering voor mensen als Scully, Nicholson en Rothko. In een aantal schilderijen heb ik zelfs ‘Scully's' in mijn achtergronden verwerkt. Net zoals ik een paar keer een Klaas Gubbels heb ‘meegenomen' in mijn composities. Wat me aanspreekt is dat zij via totaal andere wegen net zo goed op zoek zijn naar hedendaagse oplossingen voor eeuwenoude, schilderkunstige problemen. En ik voel me hoe dan ook meer verwant met deze kunstenaars, dan met de meeste stillevenschilders-door-de- eeuwen-heen. En of ik nu composities van voorwerpen schilder, of zelfs volkomen abstracte werken zou maken, ach, dat is uiteindelijk misschien niet eens echt van belang voor de sfeer die ik zoek."

De kom op de ezel zuigt de kijker ‘naar binnen': zo'n enkelvoudig, prachtig belicht beeld nodigt uit tot meditatie, dankzij een tijdloze rust.

Stilte zelfs.

Werk in collecties
Unilever - Rotterdam Fondation Bemberg - Toulouse (Fr) Museum of Art - Providence (US)

Beurzen
Kunst en Antiek Naarden - 2002 en 2007 PAN Amsterdam - 2003 Tefaf Maastricht - vanaf 2004 London Art Fair - vanaf 2005

Exposities
Corkstreet - Londen David Levy & Associés - Parijs Lieve Hemel - Amsterdam HCH - Den Haag Absolute Art - Knokke

Werk in particuliere collecties Gent, Hamburg, New York, Londen, München, Parijs, Bazel, Amsterdam, Stutgard, Tongeren, Munster, Madrid enz.

Website van Volkert Olij

 
Copyright © HetCleyneHuys (2018) - realisatie VVICT